فضيلت نماز اول وقت1

                            

براي نـمـازسه وقت دركـتــب فقـهي مشخّص ومعـيـّن شـده:1- وقت مخـصـوص

2- مشترك 3- وقت فضيـلت .

وقت فضيلـت نـمازظهرتارسيدن سايه شاخص به اندازه خودشاخص ادامـه دارد. وقت فضـيلـت نـمازعصرتارسـيدن شاخص به دوبرابـر خودمي باشد. وقت فضيلت نمازمغرب ازاوّل مغرب تارفتن شفق (سرخـي مـغربي ) مي باشد. وقت فضيلت نمازعشاء ازاوّل رفتن شفـق تايك سوم ازشـب مي باشد. وقت فضيلـت نمازصبح ازاوّل سپيده صبـح تا پديدارشدن سرخي مشرقي مي باشد.

اشتباه نگرددكه اين اوقات فضيـلـت نـمازاست وباگذشت اين اوقات نـماز فوت نمي گردد. وبراي اطلاع از وقت مخصوص ومشترك به رساله هاي عمليه مراجعه شود.

درروايات اسلامي وآيات قرآني فوق العادّه به اقامه نـماز دراوّل وقت اهميّـت داده شده وسفارش شده است.

 

امام رضا(ع): برتوبادبه نمازاوَل وقت

ابراهيم بن موسي القزَاز مي گويد:

((خَرَجَ الرّضا-عليه السلام-يَسْتَقْبِلْ بَعْضَ الطّالبييّن وَجاءَ وَقْتُ الصَّلاة، فَمالَ اِلي قَصْرٍ هناكَ‌، فَنَزَلَ تَحْتَ صَخْرَةٍ، فَقالَ اَذِّنْ، فَقُلْتُ نَنْتَظِرْيَلْحَق بِنا اَصْحابُنا فَقالَ: غَفَرَ الله لَكَ لا تُؤَخِرُنَّ صَلاةً عَنْ اَوَّلِ وَقْتِها اِلي آخِرِوَقْتها مِنْ غَيْرِ عِلَّهٍ عَلَيْكَ اَبَداً بِاَوَّلِ الْوَقْتِ. فَاَذَّنْتُ وَصَلَّيْنا))2.

امام رضا-عليه السلام- به عنوان استقبال ازبعضي ازطالبيين خارج شد، (وماعدّه اي ازيـاران با آن حضـرت بوديـم). وقـت نـمـاز فـرارسـيد. قصـري درآن حـوالـي بـود. امـام عليه السلام- باياران به سوي آن رفـتـنـدودركنارسـنـگ بـزرگـي فـرودآمدند. راوي مي گويد: سپس امـام به من فرمود: اذان بـگو. عرض كردم منـتـظـررسـيدن وملحق شدن بعضي ازياران هستـيم، كه بيايـند. حضرت فرمود:خداتورا بيامُرزد نـمازرا ازاوّل وقت تأخــيـر نيندازيـد، برتوباد هميشه نـمازرادراوّل وقت آن به جاآوري. راوي گفت: پس اذان گفتم ونمازخوانديم.

خواننده محترم، نـمازي كه امام رضا-عليه السلام- به پاداشتندنـمازجـماعـت بود كـه هرچه جمعيّـت بـيـشترباشدثواب نـمـازجماعت بيشتر است، ولي توجه نـموديد كـه امـام-عليه اسلام- اجــازه نفرمودكه نـماز ازاوّل وقت به خاطـررسيدن وملحـق شدن بقيه ياران به تـأخيربيفتد، بلكه تأكيد كـردكه نماز دراوّل وقـت خــوانده شودوتـأخير، صلاح نيست.

اينك امام رضا-عليه السلام- فرمود:«اي موسي برتو بـادكه هميشه نـمـازرا دراول وقت بپاداري»خطاب به فردفرد ماست واختصاص به آن شخص ندارد!  

 

پاداش نماز اول وقت

حضرت عبدالعظيم حسني،ازامام يازدهم حضرت حسن عسكري-عليه السلام- روايت مي كند، كه حضرت فرمود:

((كَلَّمَ اللهُ-عزّوجلّ- مُوسَي بْنِ عَمْران-عليه اسلام- قالَ مُوسي:اِلهِي ماجَزاءُ مَنْ صَلَّي الصَّلوات لِوَقتِها؟ قالَ: اَعْطَيْتُهُ سُؤْلَهُ وَاُبيحَهُ جَنَّتي))3.

موسي بن عمران باخداوند سخن گفت وعرض كرد: بارخدايا جزاي كسي كه نمازش رادراوّل وقت مي خواندچيست؟فرمود:خواسته هايش رابرآورده وبهشتم را به اومباح مي گردانم.

چون نمازگزار محبــوبترين ومفيدترين كارهاي خودرا ناديده گرفته وفريضه ي الهي رابرهمه منافع خود مقدم مي دارد، خداوند نيز محبوبترين وبهترين جايگاه را كه بهشت است برايش مباح وحلال مي گرداند. واورا به بهترين نعمتهاي بهشت خويش متنّعم مي نمايد.

 

براي نماز دووقت است: رضوان الله وعفوالله

 نمازبايد دراوّل وقت، كه«رضوان الله»است، بجاآورده شودوبه نحواحسن انجام پذيردتاموجب رضا وخشنودي خداوند گردد، مگر اين كه عذري دركارباشدونتواند دراوّل وقت نمازبخواندكه دراين صورت پس از رفع گرفتاري درآخروقت، كه«عفوالله» وبه تعبير بعضي ازروايات«غفران الله» است، نمازميخواند؛ كه باداشتن عُذرموجه؛ نمازگزارمشمول عفووآمرزش خداوندمهربان ميشود.

امام صادق(ع) مي فرمايند:

ازبراي هرنمازواجبي دووقت است، اوّل وقت وآخروقت. اوّل وقت برتروبهتراست ازآخر وقت ونبايد كسي آخروقت راوقت نمازش قراردهدمگر علّت وعذري داشته باشد. آخروقت براي بيماران، معلولان، وصاحبان عذرقرارداده شده است. سپس امام(ع)فرمود: اوّل وقت«رضوان الله» وموجب خشنودي خداست وآخروقت«عفوالله»وموجب غفران وعفو وبخشش خداوند است وعفو وبخشش نيست، مگر ازكسي كه تقصيركرده وكوتاهي نموده است.

وهماناانسان نمازش رادرآخروقت مي خواند درحالي كه اجر وثواب نمازاوّل وقت كه ازدستش رفته بهتر وبرتراست ازاهل واولادومالش.

بيان امام ششم(ع) روشنگراين معني است كه نمازگزاربدون عذرموجّه، مانندبيماري، علّت ومرض، حقّ تأخيرنماز راندارد ودراوّل وقت بايدبه جاآورد.

 

قرآن وداستان ردشمس براي حضرت سليمان(ع)

براي حضرت سليمان بن داوود عَلي نَبيّناوآله-عليه السلام- ردّشمس رخ داده كه قرآن اين داستان را چنين بيان مي فرمايد:

«وَ وَهَبْنا لِداوُدَ سُلَيْمانَ نِعْمَ الْعَبْدُ اِنَّهُ اَوّابٌ، اِذْعُرِضَ عَلَيْهِ بِالْعَشيِّ الصّافِناتُ الجِيادُ،‌فَقالَ اِنِّي اَحْبَبْتُ حُبَّ الخَيْرِ عَنْ ذِكْرِ رَبّي حَتّي تَوارَتْ بِالْحِجابِ رُدّوها عَلَيَّ فَطَفِقَ مَسْحاً بِالسُّوقِ وَالْاَعْناقِ»4.

مابه داوودسليمان رابخشيديم چه خوب بنده اي است، و اوست بسيارتائب وبازگشت كننده هنگامي كه عرضه شدبراو درآخر روزاسبان صافنات، ونيكو وتيزرو حضرت سليمان گفت من همانا برگزيدم دوستي مال را(اسبان را)وبازماندم به جهت آن از يادپروردگار تاآنكه آفتاب غروب كردوپوشيده شد. پس حضرت سليمان( به فرشتگان موكّل برآفتاب گفت) آفتاب رابراي من بازگردانيد، وچون باز گردانيدند پس(به عنوان وضو)آغازكرددست سودن به ساقها وگردن.

     عبدالله بن عبّاس درتفسيراين آيات ازاميرمومنان(ع) چنين نقل كرده كه: ضمير«رُدّوها»به آفتاب برمي گردد ومراد از«ذكر»نمازعصراست، كه به سبب نظربه اسبان، نمازعصرش فوت شده بود، وآفتاب غروب كرده بود. اشتغال سليمان به اسبان به جهت اراده جهادبا دشمنان بود نه به سبب حظّ نفس، وتفرّج، ازاين جهت به اذن حق سبحانه به فرشتگان،‌ كه موكّل آفتابند، گفت كه: آفتاب را برگردانيدبراي من! فرشتگان آفتاب را برگردانيدندتا به موضع عصررسيد. وسپس ساق وگردنش رامسح نمود وبه اصحابش هم دستورداد ساق وگردن خودرامسح نمايند. واين وضوي آنها بودوبعد به نمازعصر را اداء نمودند5.

شيخ صدوق-عليه الرحمه-مي گويد: خداوند براي حضرت يوشع بن نون وصيّ حضرت موسي-علي نبيّناوآله وعليهماالسلام- آفتاب را برگردانيده تانمازش را كه به جهتي فوت شده بودبه وقتش بخواند وبه جاآورد6.

ردّ شمس درمواردمزبوربراي اهميت نماز ودرك وقت فضيلت آن است، يعني مسأله تااين اندازه مهم وقابل توجه است كه بندگان شايسته خداوند، كه مقيّدند به دستورات الهي عمل كنند ونمازهاي خويش رادراوّل وقت به جاآورند، هرگاه عللي وعوارضي پيش آيد ودر مدت عمرشان يك بار يا دوبار نمازشان به تأخير بيفتد براي درك فضيلت وقت،‌آفتاب به طورمعجزه براي آنان بازگردانده مي شودتا اين بندگان صالح وشايسته الهي عبادت وفريضه خويش رادروقت فضيلت به جاآورند. اين قضايا بايد درسي بزرگ جهت پيروي واطاعت ما ازفرامين خدا واهل بيت درباره اقامه نمازبوده باشد.

 

اثرات وضعي، وواكنش نماز

نمازاگر صحيح ودراول وقت به جا آورده شود ودرهنگام محاسبه پس ازمرگ، موجب سرافرازي صاحبش وقبولي ديگراعمال خيراومي شوداگرچه خللي نيزداشته باشند. وگرنه هم خودش مردود مي شود وهم موجبات طرد و ردّساير اعمال رانيزفراهم مي سازد؛ زيرا قبولي تمامي اعمال وابسته ومنوط به قبولي نماز است.

امام پنجم(ع) مي فرمايد:

نخستين چيزي كه ازبنده بازخواست مي شود نمازاست، كه اگر پذيرفته ومقبول واقع شد ساير اعمال اونيزمقبول است. همانا نمازاگر دروقتش اداگردد وبالارود، به سوي صاحبش برمي گردددرحالي كه نوراني وفروزان است، وبه صاحبش مي گويد:مراحفظ كردي خداتوراحفظ نمايد. واگردرغيروقتش وناقص به جاآورده شود. وبالارود، به سوي صاحبش برمي گردد،درحالي كه سياه وتاريك است ومي گويد: مرا ضايع كردي خداوندتورا ضايع گرداند.

 

بهترين اعمال

محدّث قمي مي گويد:

وقتي از پيامبر-*- مي پرسند بهترين اعمال چيست؟

مي فرمايد: نمازاوّل وقت،‌ افضل اعمال است.

خداوندمي فرمايد:

«حفظ كنيد نمازهارا وهمچنين نمازوُسطي را وبا فروتني وخشوع به نماز بايستيد.

محدّث قمي درتفسيرآيه مزبور مي نويسد مراد ازمحافظت بر نمازها اين است كه: نمازباتمام شرايط وحدود واركان دروقتش به جا آورده شود. آنگاه مي فرمايد: درنماز وسطي اختلاف كرده اند. وظاهراًمراد ازنمازوسطي نمازجمعه ونمازظهر است. سيدگفته: نمازوسطي نمازعصراست. والله العالم7.

 

شيعيان ما را درمواقيت نمازامتحان وشناسايي نماييد!

حضرت جعفرصادق(ع) درباره امتيازات وخصوصيات شيعيان خويش مي فرمايد:

شيعيان وپيروان مكتب ما را دراوقات نماز، آزمايش وامتحان كنيد وببينيد كه چگونه نمازشان راحفاظت مي نمايند، (كه اگرشخصي ادّعا كند كه شيعه است وپيرو مكتب اهل بيت است، وبدون عذر وعلّت نمازش را به تأخير مي اندازدبايدگفت كه آن ادّعايي بيش نيست؛ زيرا شيعه متعهداست كه به نمازهاي يوميّه اش احترام گذاشته ودراوّل فرصت اقامه نمايد).

 

 

(1)نمازازديدگاه قرآن وحديث

(2)بحارالانوار،ج83،ص21

(3)بحار،ج82،ص204

(4)سوره ص    ،آيه 30-33

(5)الميزان،ج17،ص203

(6)من لايحضره الفقيه، ج1 ،ص203

(7)سفينه البحار،ج2،ص43     

 

 

  

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها :